Banguela ou Benguela… pergunta seu Bimba :) No właśnie nie seu Bimba a seu Camisa. Spytajcie się Mestre Camisa. On wam powie dlaczego Banguela to nie Benguela :)
Mestre Camisa stworzył rytm Benguela, który jest czymś zupełnie innym niż Banguela. Nazwa Benguela nawiązuje do miasta w Angoli.
Gra się go według jego tradycji na trzy berimbaus, gdzie Gunga gra rytm podstawowy, Medio gra rytm odwrócony a Viola improwizuje.
Banguela znaczy mniej więcej “połamana” i wprowadził ją Mestre Bimba jako alternatywę do swojego bardziej agresywnego Sao Bento Grande.
Przyjeło się, że grupy nawiązujące swoją tradycją bezpośrednio do Mestre Bimba grają w Banguela. A te, które inspirują się lub powstały bezpośrednio z nurtu Capoeira Moderna – grają w Benguela.
Spotkałem się z określeniem, ze Banguela “começa em baixo e sobe para cima” czyli zaczyna się u dołu, ale wynurza się do góry.
Benguela natomiast zaczyna i kończy się cały czas na ziemi. Contramestre Cigano u nas nawet zaznaczył, że dobrze by myśleć w kategoriach takich, że wszystko co robisz w Benguela kończysz w negativa. Ponadto w naszej grupie Benguela zawsze ma toczyć się tuż pod berimbau. Nie jest dobrze widziane jeżeli gracze oddalają się od bateria.
Przy czym jeżeli dobrze osoba poszuka to może zauważyć, że Benguela na przestrzeni lat też nieco ewoluowała. Ta charakterystyczna połamana “maniera” benguela przyszła dopiero z Mestre Charm, który zaczał łamać rytm i dynamikę gry. Faktem jest, że Capoeira to żywa tkanka, która cały czas się zmienia i ewoluuje.