Artykuł jest tłumaczeniem wywiadu z Professor Baratta z grupy ABADA
José Augusto Dias, znany jako Baratta z ABADÁ‐Capoeira, podkreślił, jak capoeira stała się potężnym narzędziem rozwoju i wsparcia dla młodzieży oraz osób z ADHD
We wtorek (15) w programie „A Hora da Notícia” na antenie radia 96,9 FM Caçula, José Augusto Dias, Baratta z ABADÁ‐Capoeira – znana postać i szanowany przedstawiciel sportu oraz capoeiry w Três Lagoas – zwrócił uwagę na głębokie powiązanie tego brazylijskiego sztuki walki z rozwojem społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem jej roli w terapii zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD). Rozmowa, prowadzona przez Augustę Rufino i Viníciusa Leala, zyskała dodatkową wagę ze względu na zbliżający się Światowy Dzień ADHD, obchodzony 13 lipca.
Baratta podkreślił, że capoeira jest głęboko brazylijska, stanowiąc element kulturowy, który „uczynia Brazylijczyka bardziej Brazylijczykiem”. Podobnie jak inne wschodnie sztuki walki reprezentują swoje narody, capoeira wzmacnia tożsamość narodową, promując poczucie przynależności i wartości osobistej. Wykracza poza walkę, łącząc w sobie taniec, muzykę i teatralność, z berimbau jako jej najbardziej rozpoznawalnym symbolem.
Baratta zaznaczył również wspólnotowego ducha capoeiry, widocznego w roda (kręgu) i różnorodności uczniów w każdym wieku i ze wszystkich warstw społecznych. Wspomniał też o darmowych stypendiach dla tych, którzy nie mogą pozwolić sobie na opłaty, podkreślając zaangażowanie grupy w integrację społeczną. Roda capoeiry, porównywana do cirandy lub roda de samba, ilustruje współpracujący i jednoczący charakter tej praktyki.
Jednym z kluczowych wątków wywiadu był pozytywny wpływ capoeiry na wsparcie osób z ADHD. Baratta wyjaśnił, że capoeira stymuluje „logiczny ruch, kontrolę bodźców, komendy i działanie”, czyli elementy kluczowe dla osób zmagających się z impulsywnością i trudnościami w koncentracji. „W ADHD wszystko dzieje się bardzo szybko, a capoeira może w tym pomóc” – powiedział.
Praktyka ta zachęca do samokontroli i regulacji impulsów poprzez powtórzenia oraz konieczność skupienia się na rytmie i ruchach. „Uczy kontrolować impulsy, uspokajać się i korzystać z rozumu” – wyjaśnił Baratta, zaznaczając, że nie chodzi o „lekarstwo”, ale o skuteczną kontrolę objawów. Użycie dłoni jako pierwszego „instrumentu” już wymaga rytmu i samokontroli. Koordynacja potrzebna do gry na różnych instrumentach oraz dynamika gry, w której walczy się „z drugą osobą, a nie przeciwko niej”, wzmacniają współpracę i koncentrację.
Baratta zauważył znaczące zmiany u uczniów z ADHD, opisując capoeirę jako „aptekę”, która oferuje „lekarstwo na wszystko i dla wszystkich”. Zakończył, podkreślając, że grupa ABADÁ‐Capoeira zachęca swoich nauczycieli do ciągłego zgłębiania wiedzy na temat neuroróżnorodności, wzmacniając w ten sposób wsparcie i zrozumienie dla wszystkich uczniów.